مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس.. مجلة عربية إقليمية محكمة دوليا مستقلة.. تصدرها رابطة التربويين العرب.. برقم دولي ISSN:2090-7605:

الصورة1 الصورة2 الصورة3 الصورة4

أعداد مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس ..

ملخصات بحوث العدد الـ 53 .. مع روابط التحميل..


" أثر استخدام دعامات التعلم العامة والموجهة فى بيئة شبكات الويب الاجتماعية التعليمية فى تنمية مهارات التخطيط للبحوث الإجرائية لدى طلاب الدراسات العليا ، وتنمية اتجاهاتهم نحو البحث العلمى، و فاعلية الذات لديهم"
                                                    د/ وليد يوسف محمد                  
·  مستخلص الدراسة :
يهدف البحث إلي تحديد نوع دعامات التعلم الأنسب (العامة، مقابل الموجهة، مقابل الاثنين معًا ) فى بيئة شبكات الويب الاجتماعية، وذلك فيما يتعلق بتأثيره فى كل من تنمية مهارات التخطيط للبحوث الاجرائية لدى طلاب الدراسات العليا وتنمية اتجاهاتهم  نحو البحث العلمى، و فاعلية الذات لديهم ، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية  عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب المجموعات التجريبية الثلاث في  بطاقة تقييم منتج (خطة لبحث إجرائي) ومقياس فاعلية الذات لدى الطلاب عينة البحث ، لصالج المجموعتين: الأولى التى درست فى بيئة شبكات الويب الاجتماعية من خلال دعاملت التعلم العامة ، كذلك المجموعة الثالثة التى درست باستخدام دعامات التعلم عامة وموجهة معًا  مقابل المجموعة الثانية التى درست من خلال دعامات التعلم الموجهة فقط  ولم تظهر فروق بين كل من الدعامات العامة، والدعامات العامة والموجهة معًا  فى ذات فى المتغيرين التابعين السابقين، كذلك أشارت النتائج لعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية  عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب المجموعات التجريبية الثلاث يرجع للتأثير الأساسي لنوع دعامات التعلم فى كل من  التحصيل المعرفى المرتبط بالمهارة، واتجاه الطلاب نحو البحث العلمى  .
the appropriate kind of learning scaffolds (general vs. specific vs. both of them) in social web environment with regard to its effects on designing of the action researches for Graduate students and developing their Attitudes towards scientific research and their Self-efficacy
Abstract
This research aim to specify the appropriate kind of learning scaffolds ) general vs. specific vs. both of them ) in social web environment with regard to its effects on designing of the action researches for Graduate students and developing their Attitudes towards scientific research and their Self-efficacy . research findings resulted in founding significant statistical  differences at level ≥ 0.05 between the mean scores the three experimental groups students in the evaluate product card ( design for action research ) and self – efficacy scale for research sample students in favor the two groups : the first which studied in Social Networks Environment through the general  instructional scaffolds , the third group which studies by using both general and specific  instructional scaffolds vs. the second group which through specific  instructional scaffolds only. There aren't any differences between both of the general scaffolds, the general and specific  scaffolds in the two previous dependent variables. Also, the results suggested that there aren't any significant statistical differences at level ≥ 0.05 between the mean scores of the three experiment groups due to the main effect of the kind of instructional scaffolds on Knowledge acquisition related to skill, and the Attitudes of the students towards scientific research.



"فاعلية التدريس باستراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية تحصيل الخرسانة وحساب الإنشاءات وبعض عادات العقل والاتجاه نحو المادة لدى طلاب المدارس الثانوية الصناعية المعمارية"
د / عـادل حسـين أبو زيـد
·  مستخلص البحث :
استهدف البحث تعرف فاعلية التدريس باستراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية التحصيل الدراسي، وبعض عادات العقل وتنمية اتجاهات نحو المادة لدى طلاب المدارس الثانوية الصناعية المعمارية، وتكونت عينة البحث (116) طالب قسمت إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة؛ درسوا أربعة وحدات دراسية من مقرر الخرسانة وحساب الإنشاءات، وتكونت أدوات البحث من اختبار تحصيلي، مقياس عادات العقل، ومقياس الاتجاهات نحو المادة، وطبقت أدوات البحث الثلاثة قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث، وتوصل البحث إلى النتائج التالية: (وجد فروق ذات دلالة إحصائية عن مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات طلاب مجموعتي البحث التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لأدوات البحث الثلاثة لصالح طلاب المجموعة التجريبية، ووجد علاقة ارتباطية موجبة وذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لأدوات البحث الثلاثة، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب شعبتي: (إنشاءات معمارية – بناء وتشطيبات) المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لأدوات البحث الثلاثة).
the effectiveness of using neural branching thinking strategies (NBTS) in developing Architecture industrial secondary school students’ achievement in concrete and structures, some habits of mind and attitude towards the subject
Abstract
This research aimed at investigating the effectiveness of using neural branching thinking strategies (NBTS) in developing Architecture industrial secondary school students’ achievement in concrete and structures, some habits of mind and attitude towards the subject. The research sample consisted of (116) 3rd year students at Naser City New Industrial Secondary School for Boys. The sample was divided into two groups: the experimental group which studied four units from the concrete and structures school subject through the NBTS strategies, and the control group which studied the same units through the regular teaching strategies. The researcher used three main instruments administered as pre-posttests: an achievement test, habits of mind situation test (limited to three habits: creativity, questioning and posing problems, and applying past knowledge to new situations) and an attitude questionnaire. Results of the study revealed that there was a statistically significant difference at (0.01) between the mean scores of the experimental group and control group on the post-administrations of the research three instruments in favor of the experimental group. In addition, there was a statistically significant positive correlation between the mean scores of the experimental group on the post administrations of the research three main instruments. Furthermore, there was no statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students, at Architecture construction and building and finishing sections, on the post applications of the three research instruments.



"فعالية استراتيجية قائمة على  بعض مبادئ نظرية تريز (TRIZ) في تنمية التحصيل ومهارات التفكير التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم"
د / شرين السيد إبراهيم محمد
·  مستخلص الدراسة :
استهدف البحث تعرف فعالية إستراتيجية قائمة على بعض مبادئ نظرية تريز(TRIZ) في تنمية التحصيل ومهارات التفكير التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم، حيث تم تحديد مشكلة البحث في السؤالين: ما فعالية إستراتيجية قائمة على بعض مبادئ نظرية تريز(TRIZ) في تنمية التحصيل لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم؟ . ما فعالية إستراتيجية قائمة على بعض مبادئ نظرية تريز(TRIZ)  في تنمية مهارات التفكير التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم؟ . وقد اعتمدت الباحثة على المنهج شبه التجريبي، وكانت عينة البحث من تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وقد تم إعداد أدوات البحث المتمثلة في الاختبار التحصيلي في مادة العلوم، واختبار مهارات التفكير التوليدي، وقد أوضحت نتائج البحث : وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (01, ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي وذلك لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية. ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (01, )  بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير التوليدي وذلك لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
the effectiveness of a strategy based on some principles of TRIZ Theory in developing of achievement and the generative thinking skill among preparatory stage students in Science
Abstract
The current research aimed at examining the effectiveness of a strategy based on some principles of TRIZ Theory in developing of achievement and the generative thinking skill among preparatory stage students in Science. The research problem is indicated through the following questions:What is the effectiveness of a strategy based on some principles of (TRIZ) Theory in developing of achievement among preparatory stage students in science?. What is the effectiveness of a strategy based on some principles of (TRIZ) Theory in developing generative thinking skills among preparatory stage students in science?.The researcher depended on the quasi-experimental design. The research sample was driven from the preparatory first grade students. The research tools included an achievement test in Science, and generative thinking skills test, prepared by the researcher. The research results were as follows:There was a statistical significant difference at level 0.01 between the mean score of the experimental and controlling groups’ students in the post administration of the achievement test in favor of the experimental group students.There was a statistical significant difference at level 0.01 between the mean score of the experimental and controlling groups’ students in the post administration of the generative thinking skills test in favor of the experimental group students.



"أثر استخدام الخرائط الذهنية في تنمية التحصيل والقدرة على حل المشكلات الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية منخفضي التحصيل"
د / سماح عبد الحميد سليمان أحمد
·  مستخلص الدراسة :
استهدف البحث بحث أثر استخدام الخرائط الذهنية في تنمية التحصيل والقدرة على حل المشكلات الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية منخفضي التحصيل ، ولتحقيق الهدف من البحث، قامت الباحثة بإعداد وحدة الهندسة و القياس المقررة على تلاميذ الصف الأول الإعدادي وفق إستراتيجية الخرائط الذهنية كما قامت الباحثة بإعداد دليل المعلم يوضح كيفية تدريس الوحدة المختارة باستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية و أوراق عمل التلاميذ ، كما تم إعداد اختبار تحصيلي واختبار القدرة على حل المشكلات الرياضية في الوحدة وضبطهما . وقد اختارت الباحثة عينة عشوائية من تلميذات الصف الأول الاعدادى بمدرسة التحرير الإعدادية بنات بمحافظة بورسعيد في العام الدراسي 2011/2012 وتقسيمها إلى مجموعتين حيث بلغ عدد تلميذات المجموعة التجريبية (45) تلميذة ، وعدد تلميذات المجموعة الضابطة (45) تلميذة وبذلك بلغت العينة الفعلية للبحث (90) تلميذة تضمنوا(21) تلميذة منخفضي التحصيل في المجموعة التجريبية و(22 ) منخفضي التحصيل في المجموعة الضابطة. وتم تطبيق أدوات البحث قبلياً وبعدياً وتوصل البحث إلى فعالية الخرائط الذهنية في تنمية التحصيل والقدرة على حل المشكلات الرياضية وقدم البحث عدد من التوصيات والأبحاث المقترحة .
the effect of using mind maps on developing achievement and problem solving ability among low achievers at the preparatory stage
 Abstract
This study aimed at investigating the effect of using mind maps on developing achievement and problem solving ability among low achievers at the preparatory stage. To achieve this aim, the researcher prepared a unit in geometry and measurement assigned to the first graders at the preparatory stage using mind maps. The researcher also prepared a teacher’s manual that explains how to teach the selected unit using mind maps strategy and worksheets for the students. An achievement test and a mathematical problem solving test were also prepared. A random sample from the first grade students at Altahreer Preparatory School for Girls in Port Said Governorate, 2011/ 2012  was selected. The sample was divided into an experimental (n= 45 students) and a control group (n=45 students). Thus the total number of the participants was 90 students including 21 low achievers in the experimental group and 22 in the control group. Tools of the study were administered to the participants before and after the experiment. Results of the study revealed that mind maps strategy was effective in developing achievement and mathematical problem solving. The researcher presented a number of recommendations and suggested studies.



"التنبؤ بالتوافق الجامعي من الذكاء الوجداني والقدرات الإبداعية وبعض المتغيرات الديموجرافية كالجنس والتخصص الدراسى"
د / عبد الله سيد محمد جاب الله
·  مستخلص الدراسة :
استهدفت الدراسة محاولة الكشف عن إمكانية التنبؤ بالتوافق الجامعي من خلال الذكاء الوجداني وأبعاده الفرعية والقدرات الإبداعية وأبعادها المختلفة، كما استهدفت كذلك محاولة التحقق من وجود فروق بين مرتفعى ومنخفضى الذكاء الوجداني (الأبعاد– الدرجة الكلية) والقدرات الإبداعية (الأبعاد– الدرجة الكلية) على التوافق الجامعي والعلاقة بين التوافق الجامعي وكل من الذكاء الوجداني والقدرات الإبداعية، والتحقق كذلك من وجود فروق في التوافق الجامعي وأبعاده الفرعية راجعة لتأثير النوع (ذكور– إناث) والتخصص (نظري– علمي) والتفاعل بينهما، تكونت عينة الدراسة من(243) بلغ عدد الذكور(108) بنسبة 44.4% والإناث(135) بنسبة55.6%، متوسط أعمارهم (20.46) بانحراف معياري (1.38) حيث كانت أقل فئة عمرية (18) عاماً وأكبر فئة عمرية (24) عاماً من طلاب جامعة أسيوط، وقد توصلت الدراسة إلى إمكانية التنبؤ بالتوافق الجامعي من خلال الذكاء الوجداني والقدرات الإبداعية، كما أشارت النتائج إلي وجود فروق بين متوسط درجات مرتفعي ومنخفضي الذكاء الوجداني والقدرات الإبداعية وأبعادهما الفرعية على مقياس التوافق الجامعي، كما بينت النتائج وجود ارتباط موجب ودال إحصائياً بين درجات أبعاد الذكاء الوجداني والقدرات الإبداعية وأبعادهما الفرعية وبين درجات التوافق الجامعي وأبعاده الفرعية وجميعها دال عند مستوى (0.01)، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق بين الذكور والإناث في التأثير على التوافق الجامعي والفروق لصالح الذكور، وعدم وجود تأثير لمتغير التخصص الأكاديمي علي التوافق الجامعي، وأخيراً وجود تأثير دال إحصائياً للتفاعل الثنائي بين النوع (ذكور– إناث)، التخصص الأكاديمي (الكليات النظرية– والعملية) وفى ضوء ما أسفرت عنه الدراسة من نتائج قدمت بعض التوصيات ذات الأهمية فى مسعى تحقيق التوافق الجامعي للطلاب.
the prossibility of the prediction of college adjustment through both emotional intelligence with all its dimensions and creativity abilities with their dimensions
Abstract:
This study aimed at exploring the prossibility of the prediction of college adjustment through both emotional intelligence with all its dimensions and creativity abilities with their dimensions. The study also aimed at attempting of verifying the existence of differences between the students with high and low scores of emotional intelligence (dimensions and total score) and creativity abilities (dimensions and total score). The study also attempted to find out the relationship between college adjustment, emotional intelligence and creativity abilities, in addition to, verifying the exiatence of differences in college adjustment and its sub dimensions due to the effect of gender (male-female) and academic major (theoretical - scientific) and the reaction between them. From Assiut university 243 undergraduates participated in this study, (males = 108 (44.4%) and females = 135 (55.6%). Their ages ranged from 18-24  with a mean age = 20.46 and SD = 1.38. The results of the study showed that it was possible to predict college adjustment through both emotional intelligence and creativity abilities. The results also indicated that there were differences between the mean scores of the students with high and low emotional intelligence and creativity abilities with their sub dimensions of the college adjustment scale in the Scale of College Adjustment. Moreover, a statistically significant relationship between the scores of emotional intelligence and creative abilities with their dimensions and college adjustment scores where (P ≤ 0.01). The results indicated also that there were differences between  males and females concerning their effect on college adjustment in favor of males.  However, there wasn no significant effect of the major variable on the college adjustment. Finally, there was a statistically significant effect in the dualof the dual interaction between gender (males and females) and academic major (theoretical and scientific) on college adjustment. Recommendations were presented in the light of the results of the study.



"أثر إعادة ترتيب بدائل الاستجابة في صعوبة فقرة الاختيار
من متعدد"
د / باسل خميس سالم أبو فودة
·  مستخلص الدراسة :
هدفت الدراسة إلى بيان أثر إعادة ترتيب بدائل الاستجابة في صعوبة فقرة الاختيار من متعدد ، ولتحقيق ذلك تمّ بناء اختبار في مبحث الرياضيات لطلبة الصف التاسع الأساسي ، يتكون من متون فقط عددها (20) فقرة ، ثم جرى إعداد كراستين للاستجابة تتكون كل منها من (33) بديلاً ، وتختلف الكراستان في ترتيب بدائل الاستجابة الصحيحة لفقرات نموذج الاختبار ، ثمّ جرى تطبيق نموذج الاختبار على عينة مكونة من (600) طالبٍ وطالبة في تربية محافظة جرش ، بواقع (300) طالبٍ وطالبة لكل كراسة استجابة ؛ وذلك خلال عام 2012 / 2013م.
وبعد إجراءات التطبيق حسبت قيم معاملات صعوبة الفقرات في نموذج الاختبار وفق كراستي الاستجابة ، وجرى إيجاد الفرق بين قيم معاملي الصعوبة في الفقرات المتناظرة لنموذج الاختبار حسب كراستي الاستجابة ، وكذلك جرى إيجاد الفرق المطلق بين مواقع الاستجابة الصحيحة في كراستي الاستجابة.
أظهرت النتائج أن الفرق لم يكن دالاً إحصائيًا بين معاملات صعوبة الفقرات ، تعزى إلى إعادة ترتيب بدائل الاستجابة في كراستي الاستجابة ، على الرغم من أنّ توزيع قيم معاملات صعوبة فقرات نموذج الاختبار جرّاء الاستجابة في كراستي الاستجابة مختلفة ، وأشارت النتائج إلى أنه لم يكن هناك نمط ثابت فيما يتعلق بإعادة ترتيب بدائل الاستجابة وأثر ذلك في صعوبة فقرات الاختبار. وأظهرت هذه الدراسة أنّ إعادة ترتيب بدائل الاستجابة قد تُعدّ ممارسة خطيرة خصوصًا في الاختبارات المتكافئة ، وتوصي الدراسة بإجراء المزيد من الأبحاث المستقبلية في هذا المجال.
الكلمات المفتاحية: إعادة ترتيب بدائل الاستجابة ، صعوبة فقرة الاختيار من متعدد.
the effect of reordering response options on the difficulty level of multiple choice test items
Abstract
This study aimed at investigating the effect of reordering response options on the difficulty level of multiple choice test items. To achieve the aim of the study, an achievement test (20 items) was designed for the ninth grade students during the academic year 2012/ 2013. Two response booklet forms, differing only in the order of the options of the test items, were prepared and used. The test was administered to a  sample consisting of (600) students: (300) examinees responding for each booklet. Coeffieicents of the difficulty level for each item was calculated for each set of questions. The difference between the coefficients of difficulty for the matching items were calculated.  The results of the study showed that reordering response options often had no significant  effects on item difficulty although the coefficients of the difficulty levels for the response options were different in the two booklets. The results also showed that there was no stable pattern concerning reordering test options which affected the difficulty of the level of the test response options. In addition, the study revealed that reordering response options may be considered a dangerous practice especially in the equivellent pictures. The study recommended that test designers should be cautioned about such practice and that this area should be addressed further in future research papers.
Keywords: Reordering Response Options, Item difficulty.



"The Effects of Using  Reader's Theatre- Based Instruction on Improving EFL Oral Reading Fluency, Reading Comprehension and Reading Speed Skills among Preparatory Stage Pupils"
Dr. Hasnaa Sabry Abdel-Hamid Ahmed Helwa
·  مستخلص الدراسة :
يهدف البحث الى توضيح آثر استخدام التعليم القائم على مسرح القراء فى تحسين مهارات الطلاقة القرائية الشفهية  و الفهم القرائى و القراءة السريعة فى اللغة الإنجليزية  لدى طلاب المرحلة الإعدادية.  ويعد هذا  البحث من البحوث المختلطة / المدمجة التى دمجت أساليب البحث الكمية والكيفية معا . وتكونت عينة الدراسة من اربعين طالب تم اختيارهم عشوائيا من طلاب الصف الثانى الاعدادى بمدرسة الحصة الاعدادية المشتركة بمحافظة القليوبية , جمهورية مصر العربية. وقسمت عينة الدراسة الى مجموعتين : مجموعة تجريبية (20 طالب) ومجموعة ضابطة (20 طالب) . هذا وقد درست المجموعة التجريبية  بطريقة التعليم القائم على مسرح القراء , فى حين درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة. واشتملت ادوات الدراسة على اختبار فى  مهارات  الطلاقة القرائية الشفهية , الفهم القرائى و القراءة السريعة , وبطاقة ملاحظة للقراءة السريعة ومقابلة شبه منظمة . واشارت نتائج البحث الى وجود  فروق ذات دلالة احصائية بين درجات طلاب المجموعة التجربيبة والضابطة فى مهارات الطلاقة القرائية الشفهية والفهم القرائى و القراءة السريعة  فى اللغة الإنجليزية لصالح المجموعة التجربيبة وترجع هذه النتائج  الى فاعلية  استخدام التعليم القائم على مسرح القراء فى تنمية تلك المهارات.
Abstract
The aim of this research is to investigate the effects of using  readers’ theatre based instruction on improving EFL oral reading fluency, reading comprehension and reading speed skills among preparatory stage pupils. The design of the research is a mixed research methodology. It combines both quantitative and qualitative modes of inquiry. The researcher used two groups: an experimental group and a control group.Both groups were tested before and after the intervention. Subjects of the present research consisted of forty pupils who were chosen randomly from second year pupils enrolled in El-Hesa preparatory school for girls and boys, Qalubia governorate, Egypt. They were divided into two groups: an experimental group (N=20) pupils who were taught through reader's theatre based instruction and a control group (N=20) pupils who were taught in the regular way. The instruments of the research included an EFL oral reading fluency test, reading comprehension test, reading speed test, an observation checklist for reading speed, and a semi-structured interview. Results of the research revealed a statistically significant difference between the mean score of the experimental group and that of the control group in the post test of EFL oral reading fluency, reading comprehension and reading speed skills in favor of the experimental group. These results were ascribed to using readers' theatre- based instruction.






المراسلات : ترسل جميع مراسلات المجلة باسم رئيس التحرير على العنوان التالي : جمهورية مصر العربية - بنها – أتريب – 1 ش أحمد ماهر متفرع من ش الشعراوي تليفون وفاكس : 0020133188442 أو المراسلة عبر البريد الإلكتروني لرئيس التحرير : mahersabry2121@yahoo.com أو عبر البريد الإلكتروني للمدير الإداري للرابطة : Safaasultan25@hotmail.com