" أثر استخدام دعامات التعلم العامة والموجهة فى بيئة شبكات الويب الاجتماعية التعليمية فى تنمية مهارات التخطيط للبحوث الإجرائية لدى طلاب الدراسات العليا ، وتنمية اتجاهاتهم نحو البحث العلمى، و فاعلية الذات لديهم"
د/ وليد يوسف محمد
· مستخلص الدراسة :
يهدف البحث إلي تحديد نوع دعامات التعلم الأنسب (العامة، مقابل
الموجهة، مقابل الاثنين معًا ) فى بيئة شبكات الويب الاجتماعية، وذلك فيما يتعلق
بتأثيره فى كل من تنمية مهارات التخطيط للبحوث الاجرائية لدى طلاب الدراسات العليا
وتنمية اتجاهاتهم نحو البحث العلمى، و
فاعلية الذات لديهم ، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب
المجموعات التجريبية الثلاث في بطاقة
تقييم منتج (خطة لبحث إجرائي) ومقياس فاعلية الذات لدى الطلاب عينة البحث ، لصالج
المجموعتين: الأولى التى درست فى بيئة شبكات الويب الاجتماعية من خلال دعاملت
التعلم العامة ، كذلك المجموعة الثالثة التى درست باستخدام دعامات التعلم عامة
وموجهة معًا مقابل المجموعة الثانية التى
درست من خلال دعامات التعلم الموجهة فقط
ولم تظهر فروق بين كل من الدعامات العامة، والدعامات العامة والموجهة
معًا فى ذات فى المتغيرين التابعين
السابقين، كذلك أشارت النتائج لعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب
المجموعات التجريبية الثلاث يرجع للتأثير الأساسي لنوع دعامات التعلم فى كل
من التحصيل المعرفى المرتبط بالمهارة،
واتجاه الطلاب نحو البحث العلمى .
the
appropriate kind of learning scaffolds (general vs. specific vs. both of them)
in social web environment with regard to its effects on designing of the action
researches for Graduate students and developing their Attitudes towards
scientific research and their Self-efficacy
Abstract
This research aim to
specify the appropriate kind of learning scaffolds ) general vs. specific vs.
both of them ) in social web environment with regard to its effects on
designing of the action researches for Graduate students and developing their
Attitudes towards scientific research and their Self-efficacy . research
findings resulted in founding significant statistical differences at level ≥ 0.05 between the mean
scores the three experimental groups students in the evaluate product card (
design for action research ) and self – efficacy scale for research sample students
in favor the two groups : the first which studied in Social Networks
Environment through the general
instructional scaffolds , the third group which studies by using both
general and specific instructional
scaffolds vs. the second group which through specific instructional scaffolds only. There aren't
any differences between both of the general scaffolds, the general and
specific scaffolds in the two previous
dependent variables. Also, the results suggested that there aren't any
significant statistical differences at level ≥ 0.05 between the mean scores of
the three experiment groups due to the main effect of the kind of instructional
scaffolds on Knowledge acquisition related to skill, and the Attitudes of the
students towards scientific research.
"فاعلية
التدريس باستراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية تحصيل الخرسانة وحساب الإنشاءات
وبعض عادات العقل والاتجاه نحو المادة لدى طلاب المدارس الثانوية الصناعية
المعمارية"
د / عـادل حسـين أبو زيـد
· مستخلص البحث :
استهدف البحث تعرف فاعلية التدريس باستراتيجيات التفكير المتشعب في
تنمية التحصيل الدراسي، وبعض عادات العقل وتنمية اتجاهات نحو المادة لدى طلاب
المدارس الثانوية الصناعية المعمارية، وتكونت عينة البحث (116) طالب قسمت إلى
مجموعتين: تجريبية وضابطة؛ درسوا أربعة وحدات دراسية من مقرر الخرسانة وحساب
الإنشاءات، وتكونت أدوات البحث من اختبار تحصيلي، مقياس عادات العقل، ومقياس
الاتجاهات نحو المادة، وطبقت أدوات البحث الثلاثة قبلياً وبعدياً على مجموعة
البحث، وتوصل البحث إلى النتائج التالية: (وجد فروق ذات دلالة إحصائية عن مستوى
دلالة (0.01) بين متوسطات درجات طلاب مجموعتي البحث التجريبية والضابطة في التطبيق
البعدي لأدوات البحث الثلاثة لصالح طلاب المجموعة التجريبية، ووجد علاقة ارتباطية
موجبة وذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق
البعدي لأدوات البحث الثلاثة، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات
طلاب شعبتي: (إنشاءات معمارية – بناء وتشطيبات) المجموعة التجريبية في التطبيق
البعدي لأدوات البحث الثلاثة).
the
effectiveness of using neural branching thinking strategies (NBTS) in developing
Architecture industrial secondary school students’ achievement in concrete and
structures, some habits of mind and attitude towards the subject
Abstract
This research aimed at
investigating the effectiveness of using neural branching thinking strategies
(NBTS) in developing Architecture industrial secondary school students’
achievement in concrete and structures, some habits of mind and attitude
towards the subject. The research sample consisted of (116) 3rd year students
at Naser City New Industrial Secondary School for Boys. The sample was divided
into two groups: the experimental group which studied four units from the
concrete and structures school subject through the NBTS strategies, and the
control group which studied the same units through the regular teaching
strategies. The researcher used three main instruments administered as
pre-posttests: an achievement test, habits of mind situation test (limited to
three habits: creativity, questioning and posing problems, and applying past
knowledge to new situations) and an attitude questionnaire. Results of the
study revealed that there was a statistically significant difference at (0.01)
between the mean scores of the experimental group and control group on the
post-administrations of the research three instruments in favor of the
experimental group. In addition, there was a statistically significant positive
correlation between the mean scores of the experimental group on the post
administrations of the research three main instruments. Furthermore, there was
no statistically significant difference between the mean scores of the
experimental group students, at Architecture construction and building and
finishing sections, on the post applications of the three research instruments.
"فعالية استراتيجية قائمة
على بعض مبادئ نظرية تريز (TRIZ) في تنمية
التحصيل ومهارات التفكير التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم"
د / شرين السيد إبراهيم محمد
· مستخلص الدراسة :
استهدف البحث تعرف فعالية إستراتيجية قائمة على بعض مبادئ نظرية تريز(TRIZ) في تنمية التحصيل ومهارات
التفكير التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم، حيث تم تحديد
مشكلة البحث في السؤالين: ما فعالية
إستراتيجية قائمة على بعض مبادئ نظرية تريز(TRIZ) في تنمية التحصيل لدى تلاميذ المرحلة
الإعدادية في مادة العلوم؟ . ما فعالية إستراتيجية قائمة على بعض مبادئ نظرية تريز(TRIZ) في تنمية مهارات التفكير
التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم؟ . وقد اعتمدت الباحثة على المنهج شبه التجريبي، وكانت عينة البحث من
تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وقد تم إعداد أدوات البحث المتمثلة في الاختبار
التحصيلي في مادة العلوم، واختبار مهارات التفكير التوليدي، وقد أوضحت نتائج البحث
: وجود فرق دال إحصائياً
عند مستوى (01, ) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في
التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي وذلك لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية. ووجود
فرق دال إحصائياً عند مستوى (01, ) بين
متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار
مهارات التفكير التوليدي وذلك لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
the effectiveness of a strategy based on some principles of TRIZ
Theory in developing of achievement and the generative thinking skill among
preparatory stage students in Science
Abstract
The current research
aimed at examining the effectiveness of a strategy based on some principles of
TRIZ Theory in developing of achievement and the generative thinking skill
among preparatory stage students in Science. The research problem is indicated
through the following questions:What is the effectiveness of a strategy based
on some principles of (TRIZ) Theory in developing of achievement among
preparatory stage students in science?. What is the effectiveness of a strategy
based on some principles of (TRIZ) Theory in developing generative thinking
skills among preparatory stage students in science?.The researcher depended on
the quasi-experimental design. The research sample was driven from the
preparatory first grade students. The research tools included an achievement
test in Science, and generative thinking skills test, prepared by the
researcher. The research results were as follows:There was a statistical
significant difference at level 0.01 between the mean score of the experimental
and controlling groups’ students in the post administration of the achievement
test in favor of the experimental group students.There was a statistical
significant difference at level 0.01 between the mean score of the experimental
and controlling groups’ students in the post administration of the generative
thinking skills test in favor of the experimental group students.
"أثر
استخدام الخرائط الذهنية في تنمية التحصيل والقدرة على حل المشكلات الرياضية لدى
تلاميذ المرحلة الإعدادية منخفضي التحصيل"
د / سماح عبد الحميد سليمان أحمد
· مستخلص الدراسة :
استهدف البحث بحث أثر استخدام الخرائط الذهنية في تنمية التحصيل
والقدرة على حل المشكلات الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية منخفضي التحصيل ،
ولتحقيق الهدف من البحث، قامت الباحثة بإعداد وحدة الهندسة و القياس المقررة على
تلاميذ الصف الأول الإعدادي وفق إستراتيجية الخرائط الذهنية كما قامت الباحثة
بإعداد دليل المعلم يوضح كيفية تدريس الوحدة المختارة باستخدام استراتيجية الخرائط
الذهنية و أوراق عمل التلاميذ ، كما تم إعداد اختبار تحصيلي واختبار القدرة على حل
المشكلات الرياضية في الوحدة وضبطهما . وقد اختارت الباحثة عينة عشوائية من
تلميذات الصف الأول الاعدادى بمدرسة التحرير الإعدادية بنات بمحافظة بورسعيد في
العام الدراسي 2011/2012 وتقسيمها إلى مجموعتين حيث بلغ عدد تلميذات المجموعة
التجريبية (45) تلميذة ، وعدد تلميذات المجموعة الضابطة (45) تلميذة وبذلك
بلغت العينة الفعلية للبحث (90) تلميذة تضمنوا(21) تلميذة منخفضي التحصيل في
المجموعة التجريبية و(22 ) منخفضي التحصيل في المجموعة الضابطة. وتم تطبيق أدوات
البحث قبلياً وبعدياً وتوصل البحث إلى فعالية الخرائط الذهنية في تنمية التحصيل
والقدرة على حل المشكلات الرياضية وقدم البحث عدد من التوصيات والأبحاث المقترحة .
the effect of
using mind maps on developing achievement and problem solving ability among low
achievers at the preparatory stage
Abstract
This study aimed at
investigating the effect of using mind maps on developing achievement and
problem solving ability among low achievers at the preparatory stage. To
achieve this aim, the researcher prepared a unit in geometry and measurement
assigned to the first graders at the preparatory stage using mind maps. The
researcher also prepared a teacher’s manual that explains how to teach the
selected unit using mind maps strategy and worksheets for the students. An
achievement test and a mathematical problem solving test were also prepared. A
random sample from the first grade students at Altahreer Preparatory School for
Girls in Port Said Governorate, 2011/ 2012
was selected. The sample was divided into an experimental (n= 45
students) and a control group (n=45 students). Thus the total number of the
participants was 90 students including 21 low achievers in the experimental
group and 22 in the control group. Tools of the study were administered to the
participants before and after the experiment. Results of the study revealed
that mind maps strategy was effective in developing achievement and mathematical
problem solving. The researcher presented a number of recommendations and
suggested studies.
"التنبؤ بالتوافق الجامعي من
الذكاء الوجداني والقدرات الإبداعية وبعض المتغيرات الديموجرافية كالجنس والتخصص
الدراسى"
د / عبد الله سيد محمد جاب الله
· مستخلص الدراسة :
استهدفت الدراسة محاولة الكشف عن إمكانية التنبؤ بالتوافق الجامعي من
خلال الذكاء الوجداني وأبعاده الفرعية والقدرات الإبداعية وأبعادها المختلفة، كما
استهدفت كذلك محاولة التحقق من وجود فروق بين مرتفعى ومنخفضى الذكاء الوجداني
(الأبعاد– الدرجة الكلية) والقدرات الإبداعية (الأبعاد– الدرجة الكلية) على
التوافق الجامعي والعلاقة بين التوافق الجامعي وكل من الذكاء الوجداني والقدرات
الإبداعية، والتحقق كذلك من وجود فروق في التوافق الجامعي وأبعاده الفرعية راجعة
لتأثير النوع (ذكور– إناث) والتخصص (نظري– علمي) والتفاعل بينهما، تكونت عينة
الدراسة من(243) بلغ عدد الذكور(108) بنسبة 44.4% والإناث(135) بنسبة55.6%، متوسط
أعمارهم (20.46) بانحراف معياري (1.38) حيث كانت أقل فئة عمرية (18) عاماً وأكبر
فئة عمرية (24) عاماً من طلاب جامعة أسيوط، وقد توصلت الدراسة إلى إمكانية التنبؤ
بالتوافق الجامعي من خلال الذكاء الوجداني والقدرات الإبداعية، كما أشارت النتائج
إلي وجود فروق بين متوسط درجات مرتفعي ومنخفضي الذكاء الوجداني والقدرات الإبداعية
وأبعادهما الفرعية على مقياس التوافق الجامعي، كما بينت النتائج وجود ارتباط موجب
ودال إحصائياً بين درجات أبعاد الذكاء الوجداني والقدرات الإبداعية وأبعادهما
الفرعية وبين درجات التوافق الجامعي وأبعاده الفرعية وجميعها دال عند مستوى
(0.01)، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق بين الذكور والإناث في التأثير على
التوافق الجامعي والفروق لصالح الذكور، وعدم وجود تأثير لمتغير التخصص الأكاديمي
علي التوافق الجامعي، وأخيراً وجود تأثير دال إحصائياً للتفاعل الثنائي بين النوع
(ذكور– إناث)، التخصص الأكاديمي (الكليات النظرية– والعملية) وفى ضوء ما أسفرت عنه
الدراسة من نتائج قدمت بعض التوصيات ذات الأهمية فى مسعى تحقيق التوافق الجامعي
للطلاب.
the prossibility of the prediction of college adjustment through
both emotional intelligence with all its dimensions and creativity abilities
with their dimensions
Abstract:
This study aimed at
exploring the prossibility of the prediction of college adjustment through both
emotional intelligence with all its dimensions and creativity abilities with
their dimensions. The study also aimed at attempting of verifying the existence
of differences between the students with high and low scores of emotional
intelligence (dimensions and total score) and creativity abilities (dimensions
and total score). The study also attempted to find out the relationship between
college adjustment, emotional intelligence and creativity abilities, in
addition to, verifying the exiatence of differences in college adjustment and
its sub dimensions due to the effect of gender (male-female) and academic major
(theoretical - scientific) and the reaction between them. From Assiut
university 243 undergraduates participated in this study, (males = 108 (44.4%)
and females = 135 (55.6%). Their ages ranged from 18-24 with a mean age = 20.46 and SD = 1.38. The
results of the study showed that it was possible to predict college adjustment
through both emotional intelligence and creativity abilities. The results also
indicated that there were differences between the mean scores of the students
with high and low emotional intelligence and creativity abilities with their
sub dimensions of the college adjustment scale in the Scale of College
Adjustment. Moreover, a statistically significant relationship between the
scores of emotional intelligence and creative abilities with their dimensions
and college adjustment scores where (P ≤ 0.01). The results indicated also that
there were differences between males and
females concerning their effect on college adjustment in favor of males.
However, there wasn no significant effect of the major variable on the
college adjustment. Finally, there was a statistically significant effect in
the dualof the dual interaction between gender (males and females) and academic
major (theoretical and scientific) on college adjustment. Recommendations were
presented in the light of the results of the study.
"أثر
إعادة ترتيب بدائل الاستجابة في صعوبة فقرة الاختيار
من متعدد"
من متعدد"
د / باسل خميس سالم أبو فودة
· مستخلص الدراسة :
هدفت الدراسة إلى بيان أثر إعادة ترتيب بدائل الاستجابة في صعوبة فقرة
الاختيار من متعدد ، ولتحقيق ذلك تمّ بناء اختبار في مبحث الرياضيات لطلبة الصف
التاسع الأساسي ، يتكون من متون فقط عددها (20) فقرة ، ثم جرى إعداد كراستين
للاستجابة تتكون كل منها من (33) بديلاً ، وتختلف الكراستان في ترتيب بدائل
الاستجابة الصحيحة لفقرات نموذج الاختبار ، ثمّ جرى تطبيق نموذج الاختبار على عينة
مكونة من (600) طالبٍ وطالبة في تربية محافظة جرش ، بواقع (300) طالبٍ وطالبة لكل
كراسة استجابة ؛ وذلك خلال عام 2012 / 2013م.
وبعد إجراءات التطبيق حسبت قيم معاملات صعوبة الفقرات في نموذج
الاختبار وفق كراستي الاستجابة ، وجرى إيجاد الفرق بين قيم معاملي الصعوبة في
الفقرات المتناظرة لنموذج الاختبار حسب كراستي الاستجابة ، وكذلك جرى إيجاد الفرق
المطلق بين مواقع الاستجابة الصحيحة في كراستي الاستجابة.
أظهرت النتائج أن الفرق لم يكن دالاً إحصائيًا بين معاملات صعوبة
الفقرات ، تعزى إلى إعادة ترتيب بدائل الاستجابة في كراستي الاستجابة ، على الرغم
من أنّ توزيع قيم معاملات صعوبة فقرات نموذج الاختبار جرّاء الاستجابة في كراستي
الاستجابة مختلفة ، وأشارت النتائج إلى أنه لم يكن هناك نمط ثابت فيما يتعلق
بإعادة ترتيب بدائل الاستجابة وأثر ذلك في صعوبة فقرات الاختبار. وأظهرت هذه
الدراسة أنّ إعادة ترتيب بدائل الاستجابة قد تُعدّ ممارسة خطيرة خصوصًا في الاختبارات
المتكافئة ، وتوصي الدراسة بإجراء المزيد من الأبحاث المستقبلية في هذا المجال.
الكلمات المفتاحية: إعادة ترتيب بدائل الاستجابة ،
صعوبة فقرة الاختيار من متعدد.
the effect of reordering response options on the difficulty level
of multiple choice test items
Abstract
This study aimed at
investigating the effect of reordering response options on the difficulty level
of multiple choice test items. To achieve the aim of the study, an achievement
test (20 items) was designed for the ninth grade students during the academic
year 2012/ 2013. Two response booklet forms, differing only in the order of the
options of the test items, were prepared and used. The test was administered to
a sample consisting of (600) students:
(300) examinees responding for each booklet. Coeffieicents of the difficulty
level for each item was calculated for each set of questions. The difference
between the coefficients of difficulty for the matching items were
calculated. The results of the study showed
that reordering response options often had no significant effects on item difficulty although the
coefficients of the difficulty levels for the response options were different
in the two booklets. The results also showed that there was no stable pattern
concerning reordering test options which affected the difficulty of the level
of the test response options. In addition, the study revealed that reordering
response options may be considered a dangerous practice especially in the
equivellent pictures. The study recommended that test designers should be
cautioned about such practice and that this area should be addressed further in
future research papers.
Keywords: Reordering Response Options, Item difficulty.
"The Effects of Using Reader's Theatre- Based Instruction on
Improving EFL Oral Reading Fluency, Reading Comprehension and Reading Speed
Skills among Preparatory Stage Pupils"
Dr. Hasnaa Sabry Abdel-Hamid Ahmed Helwa
· مستخلص الدراسة :
يهدف البحث الى توضيح آثر استخدام التعليم القائم على مسرح القراء فى
تحسين مهارات الطلاقة القرائية الشفهية و
الفهم القرائى و القراءة السريعة فى اللغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الإعدادية. ويعد هذا
البحث من البحوث المختلطة / المدمجة التى دمجت أساليب البحث الكمية
والكيفية معا . وتكونت عينة الدراسة من اربعين طالب تم اختيارهم عشوائيا من طلاب
الصف الثانى الاعدادى بمدرسة الحصة الاعدادية المشتركة بمحافظة القليوبية ,
جمهورية مصر العربية. وقسمت عينة الدراسة الى مجموعتين : مجموعة تجريبية (20 طالب)
ومجموعة ضابطة (20 طالب) . هذا وقد درست المجموعة التجريبية بطريقة التعليم القائم على مسرح القراء , فى
حين درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة. واشتملت ادوات الدراسة على اختبار
فى مهارات الطلاقة القرائية الشفهية , الفهم القرائى و
القراءة السريعة , وبطاقة ملاحظة للقراءة السريعة ومقابلة شبه منظمة . واشارت
نتائج البحث الى وجود فروق ذات دلالة
احصائية بين درجات طلاب المجموعة التجربيبة والضابطة فى مهارات الطلاقة القرائية
الشفهية والفهم القرائى و القراءة السريعة فى اللغة الإنجليزية لصالح المجموعة التجربيبة
وترجع هذه النتائج الى فاعلية استخدام التعليم القائم على مسرح القراء فى
تنمية تلك المهارات.
Abstract
The aim of this research
is to investigate the effects of using
readers’ theatre based instruction on improving EFL oral reading
fluency, reading comprehension and reading speed skills among preparatory stage
pupils. The design of the research is a mixed research methodology. It combines
both quantitative and qualitative modes of inquiry. The researcher used two
groups: an experimental group and a control group.Both groups were tested
before and after the intervention. Subjects of the present research consisted
of forty pupils who were chosen randomly from second year pupils enrolled in
El-Hesa preparatory school for girls and boys, Qalubia governorate, Egypt. They
were divided into two groups: an experimental group (N=20) pupils who were
taught through reader's theatre based instruction and a control group (N=20)
pupils who were taught in the regular way. The instruments of the research
included an EFL oral reading fluency test, reading comprehension test, reading
speed test, an observation checklist for reading speed, and a semi-structured
interview. Results of the research revealed a statistically significant
difference between the mean score of the experimental group and that of the
control group in the post test of EFL oral reading fluency, reading
comprehension and reading speed skills in favor of the experimental group.
These results were ascribed to using readers' theatre- based instruction.