مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس.. مجلة عربية إقليمية محكمة دوليا مستقلة.. تصدرها رابطة التربويين العرب.. برقم دولي ISSN:2090-7605:

الصورة1 الصورة2 الصورة3 الصورة4

أعداد مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس ..

ملخصات بحوث العدد الـ 54 .. مع روابط التحميل..


" برنامج في التربية بالحب قائم على مبادئ المدخل الإنساني لتنمية الذكاء الأخلاقى  ومهارات التواصل الصفي لدى الطالبة المعلمة شعبة الفلسفة والاجتماع "
د /  إيمان حسنين محمد عصفور
·   مستخلص الدراسة:
استهدفت الدراسة التعرف على فاعلية برنامج في التربية بالحب قائم على مبادئ المدخل الإنساني لتنمية الذكاء الأخلاقى ومهارات التواصل الصفي لدى الطالبة معلمة الفلسفة والاجتماع. ولتحقيق ذلك تم إعداد برنامج التربية بالحب القائم على مبادئ المدخل الإنساني، ومقياس الذكاء الأخلاقى، وبطاقة ملاحظة مهارات التواصل الصفي، وتم تدريس البرنامج على عينة من طالبات الفرقة الثانية شعبة الفلسفة والاجتماع بكلية البنات جامعة عين شمس، وبعد تطبيق أدوات القياس قبلياً وبعدياً، وإجراء التحليلات الإحصائية، أشارت النتائج إلى فاعلية برنامج التربية بالحب القائم على مبادئ المدخل الإنساني في تنمية الذكاء الأخلاقى ومهارات التواصل الصفي لدى الطالبة معلمة الفلسفة والاجتماع.
الكلمات المفتاحية: المدخل الإنساني ـ الذكاء الأخلاقى – مهارات التواصل الصفي.
A program in education through love based on the principles of the humanistic approach for developing moral intelligence and classroom communication skills among Philosophy and Sociology student teachers
Abstract:
This study aimed at identifying the effect of a program in education by love based on principles the humanistic approach to develop moral intelligence and classroom communication skills among Philosophy and Sociology student teachers. To achieve this, a program in education through love based on the humanistic approach was prepared .In addition, tools of the study that included a Scale of Moral Intelligence, and a Classroom Communication Skills’ Observation Checklist were prepared by the researcher. The  program was taught to the second year Philosophy and Sociology student teachers at the Girls’ College in Ein Shams. The tools were administered to them before and after teaching the program. The results of the study showed that the program in education by love based on principles of the humanistic approach was successful in developing moral intelligence and classroom communication skills among Philosophy and Sociology student teachers.


"مدى ملائمة توقعات الطلبة لتقديراتهم كأحد أساليب تقويم الأداء ودورها في مراقبة وتوكيد الجودة في جامعة الجوف "
د / محمد بن علي الصالح
·   مستخلص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى ملائمة توقعات الطلبة لتقديراتهم كأحد أساليب تقويم الأداء ودورها في مراقبة وتوكيد الجودة في جامعة الجوف. وذلك على عينة من (240) طالباً وطالبة من كليتي التربية والعلوم الإدارية والإنسانية في جامعة الجوف. وأظهرت النتائج وجود فروق لدى طلاب كليتي التربية والعلوم الإدارية والإنسانية عند مستوى (0.01)، وكان اتجاه الفروق لصالح تقديراتهم المتوقعة قبل الاختبارات، كما بينت النتائج وجود فروق لدى طلاب كلية التربية عند مستوى (0.01) لصالح التقديرات المتوقعة قبل الاختبارات. كما أظهرت وجود فروق لدى طلاب كلية التربية في قسم التربية الخاصة وقسم التربية وعلم النفس وقسم المناهج وطرق التدريس، عند مستوى (0.01) وكان اتجاه الفروق لصالح التقديرات المتوقعة قبل الاختبارات، كما دلت النتائج على وجود فروق في النوع لصالح الطلاب الذكور عند مستوى (0.01)، حيث كان متوسط توقعاتهم أعلى من الإناث في قسمي التربية الخاصة وعلم النفس، ولم تكن هناك فروق دالة في قسم المناهج وطرق التدريس.
The appropriateness of the students’ expectations of their scores as a method of performance evaluation and its role in monitoring and quality assurance at the University of Al-Jouf
Dr: Mohmmed Aly Elsaleh
Abstract:
The study aimed at identifying of the students’ expectations of their scores as a method of performance evaluation and its role in monitoring and quality assurance at the University of Al-Jouf. The sample of the study included (240) students from the faculties of Education and Administrative Sciences and Humanities at the University of Al-Jouf. The results showed that there was a difference among the students of the faculties of Education and Administrative Sciences and Humanities at the level 0.01 in favor of their expected scores before the test. There was also a difference in favor of the male students at 0.01 in the Special Education and Psychology departments whereas there was no differences in the Department of Curriculum and Instruction .


" فاعلية أسلوب القصة في رفع معدلات الصلابة النفسية لدى عينة من التلاميذ اليتامى ذوي الاحتياجات الخاصة "
د / أيمن رمضان زهران          د / محمود أمين ناصـــــــر
·   مستخلص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى تقديم برنامج إرشادي قائم على أسلوب القصة كأسلوب إرشادي لتحسين الصلابة النفسية بأبعادها المختلفة (الالتزام ـ التحدي ـ التحكم) لدى عينة مكونة من (15) طفلا من الجنسين من ذوي الاحتياجات الخاصة فاقدي أحد الوالدين أو كليهما (أيتام)، من الملتحقين بمدرسة التربية الفكرية بشبين الكوم بمحافظة المنوفية للعام الدراسي (2013-2014)، وقام الباحثان بإعداد وتطبيق مقياس الصلابة النفسية بعد التحقق من صدق وثباته، ثم تم تطبيق (16) جلسة إرشادية على عينة الدراسة، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى فاعلية أسلوب القصة في إيجاد فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي في أبعاد الصلابة النفسية المختلفة، مما يشير إلى فاعلية أسلوب القصة لتحسين مستويات الصلابة النفسية.
The effectiveness of the story method in improving psychological hardness among a sample of special needs orphan pupils
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of a counseling program based on the story method as a way of guidance to improve psychological hardness among a sample of 15 male and female children with special needs who lost one or both parents (orphans). The children attended at School of Mental Education, Shebeen Elkoum, Menoufia Governorate for the academic year 2013/ 2014. A scale of psychological hardness was prepared by the researchers and administered to the participants  in 16 counseling sessions.  Results of the study showed the effectiveness of the story method in developing psychological hardness among special needs orphan children.


"مشكلات الضبط الصفي لدى معلمي مرحلتي التعليم الأساسية وفقاً لبعض المتغيرات"
د / نواف بن عبد الله الرويلي
·   مستخلص البحث:
هَدف البحث إلي معرفة مشكلات الضبط الصفي لدى معلمي مرحلتي التعليم الأساسية في منطقة الجوف بالسعودية، وتكونت العينة من (78) معلماً (من الذكور) للتلاميذ، وتراوحت أعمارهم بين (23: 56) سنة بمتوسط (35.7) وانحراف معياري (7.1) سنوات. واستخدم الباحث استمارة البيانات الشخصية للمعلم، ومقياس مشكلات الضبط الصفي (إعداد الباحث). أَشارت نتائج الفرض الأول إلي وجود فروق دالة إحصائيا في مشكلات الضبط الصفي ككل بين المعلمين في اتجاه معلمي المرحلة المتوسطة وهي دالة عند مستوى (0.05). وفيما يتعلق بالفروض الفرعية فلم توجد فروق دالة في (السلوكيات البسيطة). ووجدت فروق دالة في (السلوكيات المستمرة) في اتجاه معلمي المرحلة المتوسطة، وفي اتجاه معلمي المرحلة الابتدائية في (السلوكيات المستمرة) عند مستويي (0.01). وأشارت نتائج الفرض الثاني إلى وجود فروق دالة في متغير في مشكلات الضبط الصفي في اتجاه المعلمين حملة شهادة الدبلوم، وفي اتجاه المعلمين أقل من (35) سنة عند مستوى دلالة (0.01). ولم توجد فروق دالة في مُتغيري مدة الخدمة وحالة المعلم (مواطن ـ متعاقد). وقام الباحث بتفسير النتائج وفق التراث النظري والدراسات السابقة وطرح التوصيات والمقترحات البحثية.
Classroom control problems among teachers of the basic levels of education, according to some variables
Abstract
This research aimed at finding out the problems of classroom control among basic education stage teachers in the region of Al-Jouf, Saudi Arabia. The sample consisted of (78) male teachers ranging in age from 23 to 56 year with an average 35.7 years and S.D. 7.1 years. The researcher used a form of the teacher’s personal data, and the scale of classroom discipline problems ( prepared by the researcher). The results of the first hypothesis revealed that there was a statistically significant difference in classroom discipline problems among teachers as a whole at the o.o5 level in favor of intermediate stage school teachers. Concerning the sub- hypotheses, there was no significant difference in the simple behaviors whereas there was a difference in the ongoing behaviors at the 0.05 level in favor of the intermediate stage school teachers, and at the 0.01 level in favor of the primary stage teachers. Besides, the results of the second hypothesis showed that there was a significant difference in the classroom discipline problems in favor of the teachers with a diploma, and in favor of those less than 35 years old at the level 0.01. However, no significant differences in the variables of length of service and the status of the teacher (citizen / contractor). The researcher interpreted the results according to the theoretical background and previous studies. Recommendations and suggestions for further studies were presented.


" درجة التوافق النفسي لدى الطالبات الكفيفات بالمدينة المنورة "
أ / جواهر بنت الحميدي بن مطلق الروقي
·   مستخلص الدراسة :
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة التوافق النفسى لدى الكفيفات وطبقت علي الطالبات الكفيفات بالمدينة المنورة (معهد النور للكفيفات ابتدائي ـ متوسطة دمج كفيفات 51 ـ وثانوية دمج كفيفات 15). وأتبعت هذه الدراسة المنهج الوصفي . وتكونت عينة الدراسة من طالبات المرحلة الابتدائية , والمتوسطة , والثانوية التابعة لوزارة التربية والتعليم لعام 1434ـ1435ه , تراوحت أعمارهن بين (7 ـ 18) سنة , وبلغ عدد الطالبات (50), طالبة وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية والتي من أهمها : التوافق الاجتماعى هو البعد الذى حاز على المرتبة الأولى لدى أفراد العينة من حيث استجابتهن. توجد فروق ذات دلالة إحصائية فى متوسطات درجات التوافق النفسى عامة لدى الطالبات وفقاً للعمر (اقل من 10 اعوام - من 10 الى 18 عام) لصالح الفئة من 10 الى 18 عام. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية فى متوسطات درجات التوافق النفسى عامة لدى الطالبات وفقاً لمتغير درجة الإعاقة البصرية.لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية فى متوسطات درجات التوافق النفسى عامة لدى الطالبات وفقاً لمتغير المرحلة الدراسية. في ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بعدد من التوصيات  أهمها : إنشاء مراكز إرشادية للتوجيه النفسى للطالبات الكفيفات وضعيفات البصر لمعالجة الاضطرابات النفسية لديهن. التأكيد على الدورات التربوية والنفسية التي من شأنها تعزيز الدور الاجتماعي, والنفسي , ومدى التكيف , والفهم , والانسجام , والتأقلم مع الآخرين. ضرورة تدعيم الثقة بالنفس من خلال تشجيع الاشتراك في الحلقات النقاشية , والمنافسات الثقافية , والدورات التأهيلية , والتى من شأنها تفعيل الدور الإيجابي للفرد .
Degree of psychological adjustment among blind students in Medina
Abstract
This study aimed at determining the degree of psychological adjustment among the blind female students in Medina (Al-Nour Elementary Institute for the BlindIntermediate Amalgamation Blind 51- Secondary Amalgamation Blind 15).The study followed the descriptive methodology.The sample comprised 50 female blind students whose ages ranged from 7 to 18 years at  elementary, intermediate and secondary schools  which are affiliated to the Ministry of Education during the academic year 1434-1435AH ( 2013-2014). The following are the most significant results:The social adjustment  was the dimension that came first  regarding the sample's response.There was a statistically significant difference  between the mean scores of the psychological adjustment  in general  among the students  according to the variable of age (less than 10 years – from 10 to 18 years) in favor of the category (10-18 years).There was no statistically significant difference  between the mean scores of the psychological adjustment  in general  among the students  according to the variable  of vision disability .There was  no statistically significant difference  between mean scores of the psychological conformity  in general  among the students  according to the variable  “the study stage”.In the light of the results, many recommendations were presented among which are the following: To establish counseling centers for psychological guidance for the blind female students and those with poor vision with in order to treat  their psychological disorders.Stressing the importance of conducting eeducational and psychological training courses that are anticipated to enhance the social and psychological role , extent of accommodation, comprehension , and coping with others.It is essential to enhance self-confidence via encouraging to effectively participate in the discussion group, cultural competition and rehabilitation training courses that are expected to  activate the individual’s positive role.


" جمال الامثال في سورة البقرة "
أ / إيمان مسعود علي الشهراني
·   مستخلص الدراسة :
هدفت الدراسة إلى تسليط الضوء على جمال الأمثال في سورة البقرة و إبراز اهمية جمال الامثال في القران الكريم , التعرف على الجمال في  الامثال المتضمنة بسورة البقرة . وكانت أهم النتائج التي توصلت لها الباحثة : الأمثال القرآنية ضُربت في القرآن لمقاصد سامية تدور حول البيان والإيضاح لمراد الله  عز وجل . أكثر القرآن الكريم من ضرب الأمثال للناس ونوع فيها، فأنار كل جانب من جوانب النفس الإنسانية، وقرب كل حقيقة من حقائق الوجود ودقيقة من دقائق الحياة حتى إنها لتلامس المطلق مما هو وراء الزمان والمكان، وذلك مبالغة في البيان وتقريرا للحق وترغيبا في الأخذ بأسبابه، وتحذيرا من الباطل وترهيبا من الوقوع في أحابيل الهوى والشيطان.الأمثال في القرآن تصور صفات الكمال الواجبة لله جل وعلا، كمال القدرة وكمال العلم وكمال الغنى وكمال القيومية على كل شيء . وقد أوصت الدراسة ضرورة الاهتمام بنشر الوعى بين افراد المجتمع باهمية غرس القيم الجمالية في الإسلام المستمدة من كتاب الله وسنة رسوله r  , وعمل حملات توعية في المدارس والمساجد ووسائل الاعلام ، لاشاعة معاني الجمال في الإسلام وربطها بواقع الناس بالاضافة الى وضع مقررات في التربية الجمالية في الإسلام وتدريسها للنشء في المدارس .
the beauty in parables contained in the cowsurat
Abstract:
The present study aimed to:Highlight the beauty of proverbs in surah. Highlight the importance of the beauty of the sayings in the quran.Identify the fit of the sayings included the cowsurat .Recognize the beauty in parables contained in the cowsurat .Kick to savor the reader to the book of Proverbs and the beauty of God's splendor.The main findings of a researcher: Proverbs quranic hit in the Quran for the purposes semitic spin on the statement and clarification of Murad God Almighty,Quranic parables included the human mind and conscience to persuade him highly and persistence of the right and the demise of falsehood and Azhagah .More Quran from proverbs for the people and the type where ,Vonar every aspect of the human soul , and near every fact of existence and accurate minutes of life so that she is touching the absolute which is beyond time and space, and that exaggeration in the statement and report to the right and carrots in the introduction of its causes , and a warning from falsehood and intimidation from falling into the nets of its new fancy and the devil .Parables in the Quran visualize the attributes of perfection due to God Almighty , and the ability Kamal KamalKamal science and riches and Kamal Agayoomah on everything , and the perception of perfection against the divine majesty and beauty , deficits and the lack of all creatures ,Sensor and coexistence with the beauty of Proverbs multiplied in the Holy Faith strengthens and makes the peoples' hearts attached to this great god Vtlin his subject and the subject of obedience and accept it .The study also recommended  as in the following:Interesting in spreading awareness among the members of the community of the importance of instilling aesthetic values ​​in Islam, derived from the Quran and the hadith al-Sharif of the prophet Muhammad They filled .Work awareness campaigns in schools, mosques and the media to cause the meaning of beauty in Islam and link it to people's life .Put decisions in an aesthetic education in Islam and teaching it the young people in theschools .The work of competitions in the schools is to activate the aesthetic values ​​and practice in the community.




المراسلات : ترسل جميع مراسلات المجلة باسم رئيس التحرير على العنوان التالي : جمهورية مصر العربية - بنها – أتريب – 1 ش أحمد ماهر متفرع من ش الشعراوي تليفون وفاكس : 0020133188442 أو المراسلة عبر البريد الإلكتروني لرئيس التحرير : mahersabry2121@yahoo.com أو عبر البريد الإلكتروني للمدير الإداري للرابطة : Safaasultan25@hotmail.com